Psyllium oziroma po slovensko indijski trpotec je rastlina, ki je v zadnjem času postala izredno priljubljena in cenjena. Se sprašujete zakaj? Potem berite dalje!

Kaj je psyllium?

Rastlina izvira predvsem iz Indije in Irana, uporabni del pa so luščine semen, ki so polne vlaknin in za razliko od lanenega semen ali ovsa topne v vodi, kar pomeni, da ob kontaktu s tekočino tvorijo gosto sluz. Ta ima sposobnost, da iz črevesja odstranjuje odvečne snovi in na ta način ugodno vpliva na prebavo in presnovo. Povsod, kjer psyllium potuje po telesu, obenem tudi nežno čisti on odstranjuje odvečne snovi.

Pozitivni učinki

  1. Pomaga pri zaprtju

Prav zaradi svoje topnosti v vodi in sposobnosti, da se ob zaužitju v našem telesu spremeni v sluz, pomaga pri težavah z zaprtjem. Deluje tako, da se veže na delno prebavljeno hrano, ki prehaja iz želodca v tanko črevo, s tem ko absorbira vodo pa blato bolj navlaži in zmehča ter tako olajša odvajanje. Neka študija je pokazala, da se naj bi ob uživanju 5,1 g psylliuma 2x dnevno (dva tedna) občutno povečala sposobnost iztrebljanja, kar seveda posledično zmanjša zaprtje.

  1. Pomaga pri težavah z drisko

Izkazalo se je, da lahko psyllium pozitivno vpliva tudi na odpravljanje težav z drisko. Kot sredstvo, ki absorbira vodo, lahko poveča debelino in gostoto blata ter upočasni njegov prehod skozi debelo črevo.

  1. Znižuje raven sladkorja v krvi

Kot že omenjeno vlakna, ki jih vsebujejo luščine indijskega trpotca, ob zaužitju v našem telesu tvorijo sluz oziroma gel, ki upočasni prebavo hrane, kar ugodno vpliva na raven krvnega sladkorja. Priporoča se, da ga zaužijem zraven obroka, saj bo na ta način najbolj učinkovito vplival na hitrost prebave in posledično na raven sladkorja v krvi.

V neki študiji je 56 moških z diabetesom 8 tednov uživalo po 5,1 g psylliuma 2x na dan in izkazalo se je, da se je njihova raven krvnega sladkorja znižala za 11%. V drugi študiji pa so ljudje uživali 5,1 g psyilliuma 3x na dan in v prvih dneh tednih se jim je raven sladkorja v krvi povprečno znižala za 29%.

Raziskave torej kažejo, da lahko minimalna dnevna doza 10,2 g psylliuma pomembno vpliva na znižanje ravni sladkorja v krvi. Prav nihanje sladkorja v krvi pa je povezano tudi z naslednjo točko, saj je eden glavnih razlogov za prenajedanje in posledično za debelost.

  1. Zmanjšuje apetit in lahko posledično vpliva na izgubo teže

Zaužitje psylliuma zraven obroka povzroči, da ostanemo dalj časa siti, saj njegova vlakna upočasnjujejo praznjenje želodca, prav tako pa lahko na račun psylliuma zaužijemo manjše obroke, saj nam že same luščine, ki v našem želodcu nabreknejo, dajejo občutek sitosti.

Neka študija je preverjala učinek zaužitja 10,8 g psylliuma neposredno pred zaužitjem obroka. Ljudje so poročali, da so imeli mnogo daljši občutek sitosti (tudi do 6 ur po obroku), torej niso imeli kmalu potrebe po novem obroku.

  1. Znižuje raven slageba (LDL) in zvišuje raven dobrega (HDL) holesterola v krvi

Psyllium ima med drugim sposobnost, da se veže na maščobne in žolčne kisline, kar spodbuja njihovo izločanje iz telesa. Da bi jetra nadomestila izgubljene žolčne kisline, porabijo holesterol in tvorijo nove žolčne kisline, na ta način pa se zmanjša raven holesterola v krvi.

Neka raziskava je pokazala, da se je pri ljudeh, ki so 40 dni zapored uživali po 15 g psylliuma na dan raven slabega LDL holesterola vidno zmanjšala. Po drugi strani pa se je pri 125 pacientih z diabetesom tipa 2 ob uživanju 5,1 g psylliuma 2x na dan-6 tednov, vrednost dobrega holesterola HDL dvignila tudi za 45,7%.

  1. Dobro vpliva na naše srce

Redno dodajanje vlaken psylliuma v svojo prehrano je povezano z zmanjšanim krvnim tlakom, znižanjem ravni trigliceridov in z nižjim tveganjem za srčne bolezni.

  1. Ima prebiotične učinke

Prebiotiki so neprebavljive spojine, ki negujejo črevesne bakterije in jim pomagajo rasti. Psyllium velja za prebiotično vlakno.

Uporaba psylliuma

Skratka, jasno je, da ima uživanje psylliuma resnično pozitivne učinke na več aspektov našega zdravja. Kar se tiče doziranja se večinoma priporoča, da zaužijemo 5-10 g psylliuma dnevno pred obrokom, tako da ga enostavno zmešamo z vodo ali sokom. V kolikor ga uporabljamo, ker bi se radi znebili določene težave (driska, zaprtost ali kaj drugega) pa svetujemo, da se glede doziranja posvetujete s farmacevtom.

Zanimivost: Psyllium je odličen dodatek pri brezglutenski peki, saj v kombinaciji s tekočino tvori gel, ki zagotavlja brezglutenskim izdelkom boljšo teksturo, večjo rahlost, daljšo vlažnost in manjšo drobljivost. Odličen je predvsem v tortah, pecivih, palačinkah ter testu za kruh, pico in testenine. S pomočjo psylliuma pa lahko enostavno pripravimo tudi razne sadne želeje, sadno kašo ipd.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.